Zanim przejdziemy do omówienia kwestii czy warto i właściwie po co się rejestruje znak towarowy, uporządkujmy sobie wiedzę na jego temat. Czym tak na prawdę jest znak towarowy? Jakie są jego rodzaje? Jakie musi posiadać cechy, aby można było go zarejestrować? Słowem – zacznijmy od początku! Pamiętaj jednak proszę, że temat znaków towarowych jest tematem rzeką, bardzo bym chciała, ale niestety nie jestem w stanie omówić wszystkich kwestii z tym związanych, nie mniej jednak mam nadzieję, że mój artykuł przybliży Ci co nieco ten temat i rozjaśni nurtujące Cię kwestie.
ZNAK TOWAROWY – CZYM JEST?
Znakiem towarowym może być każde oznaczenie umożliwiające odróżnienie towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa oraz możliwe do przedstawienia w rejestrze znaków towarowych w sposób pozwalający na ustalenie jednoznacznego i dokładnego przedmiotu udzielonej ochrony.
Aby w pełni zrozumieć powyższą definicję, spójrzmy szerzej na rolę przedsiębiorstw na rynku. Na pewno masz swoje ulubione marki. Będąc w galerii handlowej, intuicyjnie, widząc na przykład ich logo, dokładnie wiesz gdzie masz się udać po dany produkt. Dlaczego tak się dzieje? Bo logo (które może być zarejestrowane jako znak towarowy) jest na tyle odróżniające od oznaczeń innych marek, że nie mylisz go z logiem żadnej innej firmy.
Zapewne widząc logo W.KRUK masz już określone skojarzenia z tą marką. Prawdopodobnie wybierając biżuterię na prezent prędzej będziesz skłonna zapłacić za pierścionek tej marki, niż innej zupełnie Ci nieznanej. W. KRUK prawdopodobnie skojarzy Ci się ze świetną jakością i dobrym designem. Właśnie tak oddziałuje na Ciebie ich znak towarowy. I dokładnie taką ma spełniać rolę – ma być oznaczeniem umożliwiającym odróżnienie towarów innych jubilerów od marki W.KRUK.
Z ciekawostek powiem Ci, że marka W.KRUK ma zarejestrowanych kilka znaków towarowych, w tym między innymi znak słowny W.KRUK (numer rejestracji R.203217). Gdzie możesz to sprawdzić? Na przykład korzystając z wyszukiwarki na stronie polskiego Urzędu Patentowego www.uprp.gov.pl.
Mam nadzieję, że teraz już rozumiesz czym w praktyce jest znak towarowy.
ZNAK TOWAROWY – RODZAJE
Ustawa prawo własności przemysłowej nie narzuca, ani też nie przesądza o ilości rodzajów znaków towarowych. Oznacza to, że jest to jak najbardziej katalog otwarty. Jedyny warunek jaki musimy spełnić co do jego rodzaju to to, żeby był on możliwy do przedstawienia w rejestrze znaków towarowych, w sposób, który nie będzie budził wątpliwości co do przedmiotu udzielonej ochrony.
Wspomniana powyżej ustawa w art. 120 ust. 2 wskazuje przykładowo, że znakiem towarowym może być w szczególności (!) wyraz (także wyraz zawierający nazwisko), rysunek, litera, cyfra, kolor, forma przestrzenna, a także dźwięk.
Praktyka wykształciła takie rodzaje znaków towarowych jak znak: słowny, słowno-graficzny, dźwiękowy, graficzny czy na przykład przestrzenny.
Prawda jest taka, że w miarę naszego rozwoju cywilizacyjnego, a tym samym otaczającej na technologii rodzaje znaków towarowych będą ulegać rozszerzeniu. Być może uda się kiedyś z powodzeniem rejestrować jako znak towarowy – zapach? (Obecnie kwestia ta budzi szereg kontrowersji).
ZNAK TOWAROWY – CECHY
Wiesz już, że znak towarowy musi mieć cechy odróżniające go od oznaczeń towarów innych przedsiębiorców. Na przykład, gdybyś chciała zastrzec znak towarowy meble24.pl, nie uda Ci się tego dokonać, ponieważ nazwa ta nie ma charakteru odróżniającego, a jedynie charakter opisowy co sprzedajesz w swoim sklepie.
Zdecydowanie lepiej jest projektować dla swojej marki abstrakcyjne i oryginalne loga/nazwa/hasła. Dlaczego? Właśnie dlatego, aby spełnić przesłankę odróżniającą. Podobnie ma się sytuacja, gdybyś chciała zastrzec znak towarowy przedstawiający kształt Twojego produktu, który jest typowym kształtem dla tego rodzaju produktów. Przesłanka ta jest dosyć logiczna i praktyczna zarazem, bowiem gdyby ktoś wpadła na pomysł zastrzeżenia jako znaku towarowego kształtu stołu (który ma blat i cztery nogi), nikt inny nie mógłby tych stołów produkować… Mam nadzieję, że rozumiesz w czym rzecz :).
Zgłoszenia znaków towarowych dokonujemy ze wskazaniem w jaki sposób będziemy na nich zarabiać (mówiąc w uproszczeniu znak musi mieć charakter komercyjny). Co to oznacza? Przy rejestracji wskazujemy w jaki sposób będziemy go wykorzystywać np. umieszczając logo na kubkach czy też koszulkach.
Nie jest prawnie dozwolone zastrzeganie znaków towarowych dla samego faktu ich zastrzeżenia. Dlaczego? Ponieważ urząd patentowy nie udzieli nam ochrony jeśli zgłaszamy znak towarowy w złej wierze.
„Dla oceny złej wiary zgłaszającego istotne znaczenie ma zamiar naganny z punktu widzenia zasad uczciwości. Jest tak wówczas, gdy zgłoszenie znaku jest dokonywane w celu zablokowania zgłoszenia lub zablokowania używania oznaczenia podmiotowi używającemu to oznaczenie na rynku, bądź wyeliminowania konkurenta z zamiarem przechwycenia jego klienteli.
O złej wierze można mówić także wtedy gdy zgłoszenie znaku nastąpiło w celach spekulacyjnych bez zamiaru używania znaku, a po to, by uzyskać korzyści od podmiotu posiadającego znak.”
Wyrok NSA z dn. 3.09.2013, sygn. II GSK 730/12
ZNAK TOWAROWY – CZY WARTO GO REJESTROWAĆ?
Odpowiedzmy sobie zatem na postawione w tytule artykułu pytanie – czy znak towarowy warto rejestrować?
Oczywiście, że TAK!
Zwiększasz wartość swojej marki i budujesz jej rozpoznawalność.
Na pewno obserwujesz to zjawisko w swoim codziennym życiu kiedy wybierasz produkty opatrzone logiem, które dobrze znasz i które należy do marki, którą bardzo lubisz. To wprost proporcjonalnie przekłada się na zyski tej marki ze sprzedaży!
Budujesz zaufanie klientów do swojej marki.
W jaki sposób budujesz to zaufanie? Bardzo prosto. Produkty, które wytwarzasz, które są określonej jakości opatrujesz swoim znakiem towarowym. Jeśli klienci będą zadowoleni z Twojego produktu, jest duże prawdopodobieństwo, że również następnym razem sięgną po inny Twój produkt, bo skojarzą go z Twoim znakiem towarowym! Skoro jeden był taki dobry, inny na pewno jest równie dobry :). To oczywiście znów przekłada się na zyski ze sprzedaży.
Powstrzymujesz konkurencję przed nienależytym czerpaniem korzyści z Twojej renomy i ugruntowanej pozycji na rynku.
Jeśli masz zarejestrowany swój znak towarowy oznacza to, że nikt inny nie może z niego korzystać i podszywać się pod Twoją markę! Osiągnęłaś sukces i tylko Ty powinnaś czerpać z tego korzyści. Rejestracja znaku towarowego daje Ci broń do ręki przeciwko nieuczciwym przedsiębiorcom, którzy chcieliby „pójść na skróty” i żerować na Twojej renomie i sukcesie, który osiągnęłaś.
ZNAK TOWAROWY – PODSUMOWANIE
Nie wiem jak Ty, ale ja widzę same korzyści z rejestracji swojego znaku towarowego.
O znakach towarowych na pewno będę jeszcze pisać, dlatego możesz spodziewać się kolejnej dawki przydatnych informacji. Będę chciała poruszyć takie zagadnienia jak na przykład: jak faktycznie ten znak zarejestrować, jaką dokładnie ochronę daje Ci taka rejestracja, gdzie i w jakim zakresie to zrobić.
Rejestracja znaków towarowych w Polsce, w szczególności przez małych i średnich przedsiębiorców, nie jest jeszcze tak popularna. Nie mniej jednak, artykuły takie jak ten mają na celu zwiększenie świadomości przedsiębiorców na ten temat, a także pokazanie, że ochrona marki jest jednym z kluczowych elementów jakimi powinnaś się zainteresować chcąc na poważnie prowadzić swoją firmę. Cytując wyświechtany (ale wciąż aktualny) slogan – lepiej zapobiegać niż leczyć!
Zajrzyj koniecznie na nasz profil na Instagramie @prawniczki_dla_kobiet – tam będą pojawiać się dodatkowe informacje w tym temacie!
Photo by Robert Anasch on Unsplash